Romance Philology

Sabrina GALANO Romance Philology

4312200048
DEPARTMENT OF HUMANISTIC STUDIES
EQF6
FOREIGN LANGUAGES AND CULTURES
2016/2017

OBBLIGATORIO
YEAR OF COURSE 3
YEAR OF DIDACTIC SYSTEM 2009
PRIMO SEMESTRE
CFUHOURSACTIVITY
954LESSONS
Objectives
THE COURSE AIMS TO PROVIDE AN INTRODUCTION TO THE HISTORY OF ROMANCE LANGUAGES AND AN INITIAL APPROACH TO MEDIEVAL ROMANCE LITERATURE FROM A LINGUISTIC AND PHILOLOGICAL POINT OF VIEW THROUGH READING PARTICULARLY RELEVANT TEXTS. BY THE END OF THE COURSE, THE STUDENT WILL HAVE ACQUIRED THE BASICS OF ROMANCE HISTORICAL LINGUISTICS, AS WELL AS THE TOOLS TO TRANSLATE AUTONOMOUSLY FROM OLD FRENCH AND FROM MEDIEVAL SPANISH. THE STUDENT WILL STUDY SOME REPRESENTATIVE TEXTS OF MEDIEVAL ROMANCE LITERATURE AND WILL LEARN HOW TO COMPARE AND CONTRAST THEM ON THE BASIS OF ACQUIRED AWARENESS OF THE SUBSTANTIAL UNITARINESS OF MEDIEVAL ROMANCE LITERATURE.
Prerequisites
BASIC KNOWLEDGE OF ITALIAN LINGUISTICS AND AT LEAST OF ONE ROMANCE LANGUAGE IS REQUIRED. KNOWLEDGE OF LATIN IS DESIRABLE BUT NOT COMPULSORY.
Contents
AN INTRODUCTION TO THE HISTORY OF ROMANCE LANGUAGES AND A SURVEY OF MEDIEVAL ROMANCE LITERATURE WITH PARTICULAR REFERENCE TO THE LITERARY GENRE OF THE EPIC POETRY. PHILOLOGICAL AND LINGUISTIC ANALYSIS OF SOME OF THE MOST REPRESENTATIVE TEXTS.
Teaching Methods
LECTURES, EXERCISES
Verification of learning
ORAL EXAM
Texts
FREQUENTANTI:

- C. LEE & S. GALANO, INTRODUZIONE ALLA LINGUISTICA ROMANZA, ROMA, CAROCCI, 2005.
- M. PICONE, IL RACCONTO NEL MEDIOEVO, BOLOGNA, IL MULINO, 2012.
-M. BONAFIN, IL RACCONTO (HTTPS://WWW.ACADEMIA.EDU/8598940/IL_RACCONTO_NEL_MEDIOEVO_VOLGARE)
- S. GALANO, TECNICHE PERFORMATIVE NELLA LETTERATURA GALLOROMANZA IN TESTI E LINGUAGGI, 9, 2015, PP.99-123 SCARICABILE ALL'INDIRIZZO: HTTP://WWW.UNISA.IT/DIPARTIMENTI/DIP_STUDI_UMANISTICI/RICERCA/SEZIONI/SLLF/RIVISTA/VOLUME9/INDEX_VOL9.

LEGGERE UN TESTO A SCELTA TRA:

- RAIMON VIDAL, IL CASTIAGILOS, A CURA DI G. TAVANI, MILANO, LUNI "BIBLIOTECA MEDIEVALE", 1999.
- MARIA DI FRANCIA, LAIS, A CURA DI G. ANGELI, ROMA, CAROCCI, 2007 (GUIGEMEAR, EQUITAIN, LANVAL, YONEC, L'USIGNOLO, ELIDUC).
- MARIA DI FRANCIA, FAVOLE, A CURA DI R. MOROSINI, MILANO, LUNI "BIBLIOTECA MEDIEVALE", 2006.
- GUILLEM DE TORROELLA, LA FAVOLA, A CURA DI A. M. COMPAGNA, MILANO, LUNI "BIBLIOTECA MEDIEVALE", 2004.
- SENDEBAR, IL LIBRO DEGLI INGANNI DELLE DONNE, A CURA DI V. ORAZI, MILANO, ED. DELL' ORSO "GLI ORSATTI", 2005.

ULTERIORI MATERIALI DIDATTICI SARANNO INDICATI A LEZIONE.

NON FREQUENTANTI

GLI STUDENTI CHE NON INTENDONO SEGUIRE IL CORSO PORTERANNO LO STESSO PROGRAMMA DEI FREQUENTANTI E SOSTITUIRANNO LE DISPENSE (BRANI SCELTI LETTI E COMMENTATI IN CLASSE) CON IL SEGUENTE TESTO:

- F. BRUGNOLO E R. CAPELLI, PROFILO DELLE LETTERATURE ROMANZE MEDIEVALI, ROMA, CAROCCI, 2011 (CON LETTURA E TRADUZIONE DI 10 BRANI A SCELTA DELLO STUDENTE).


More Information
-A CENTRE 'DOC' FOR WORK EXPERIENCE AND MAY BE USED BY ALL STUDENTS AND BY THOSE WHO ARE PREPARING THEIR DISSERTATIONS.
-STUDENTS WHO DO NOT INTEND ATTENDING THE COURSE MAY USE THE MOODLE PROGRAMME AS A STUDY AID FOR HISTORICAL LINGUISTICS.
  BETA VERSION Data source ESSE3 [Ultima Sincronizzazione: 2019-03-11]