Antonia SERRITELLA | ARCHEOLOGIA DELLA MAGNA GRECIA E DELL’ ITALIA ANTICA
Antonia SERRITELLA ARCHEOLOGIA DELLA MAGNA GRECIA E DELL’ ITALIA ANTICA
cod. 0312800011
ARCHEOLOGIA DELLA MAGNA GRECIA E DELL’ ITALIA ANTICA
0312800011 | |
DEPARTMENT OF CULTURAL HERITAGE | |
EQF6 | |
SCIENZE DEI BENI CULTURALI | |
2018/2019 |
OBBLIGATORIO | |
YEAR OF COURSE 2 | |
YEAR OF DIDACTIC SYSTEM 2017 | |
PRIMO SEMESTRE |
SSD | CFU | HOURS | ACTIVITY | ||
---|---|---|---|---|---|
ARCHEOLOGIA DELLA MAGNA GRECIA E DELL’ ITALIA ANTICA MOD. 1 | |||||
L-ANT/07 | 6 | 30 | LESSONS | ||
ARCHEOLOGIA DELLA MAGNA GRECIA E DELL’ ITALIA ANTICA MOD. 2 | |||||
L-ANT/06 | 6 | 30 | LESSONS |
Objectives | |
---|---|
FORMAT A BASIC KNOWLEDGE OF THE ARCHAEOLOGICAL DOCUMENTATION OF MAGNA GREECE AND THE ETRUSCAN-ITALIC COMMUNITIES OF SOUTHERN ITALY, CONSIDERED IN OUR DIVERSE EVENTS; DEVELOP THE CAPACITY TO IDENTIFY AND REPAIR, IN THEIR HISTORICAL AND ARTISTIC CONTEXT, MATERIAL PRODUCTIONS; SUPPORT THE APPROPRIATE METHODOLOGICAL INSTRUMENTS FOR READING AND INTERPRETING THE ARCHAEOLOGICAL DOCUMENT AS A HISTORICAL INTERPRETATION INSTRUMENT. |
Prerequisites | |
---|---|
IT IS RECOMMENDED TO ATTEND THE COURSE AFTER PASSING THE EXAMINATION OF ARCHAEOLOGY AND HISTORY OF GREEK AND ROMAN ART. |
Contents | |
---|---|
THE COURSE AIMS AT DEEPENING A BASIC KNOWLEDGE OF THE ARCHAEOLOGY OF MAGNA GRAECIA AND ANCIENT ITALY. THE COURSE IS DIVIDED INTO 2 MODULES: 1)ARCHAEOLOGY OF MAGNA GRAECIA 2)CAMPANIA IN ARCHAIC E CLASSICAL AGE AT THE END OF THE COURSE THE STUDENT WILL HAVE ACQUIRED THE ESSENTIAL TOOLS FOR READING AND INTERPRETATION OF THE ARCHEOLOGICAL RECORDS, WHICH CAN BE USED IN PROFESSIONAL ACTIVITIES IN LINE WITH THE LEVEL OF TRAINING AND AS A STARTING POINT FOR A POSTGRADUATE DEGREE. THE STUDENT WILL BE ABLE TO PROVIDE A BASIC CLASSIFICATION OF ARCHAEOLOGICAL DATA, AND APPROPRIATE EXPLANATIONS DURING VISITS TO EXCAVATIONS AND MUSEUM EXHIBITIONS. |
Teaching Methods | |
---|---|
THE COURSE IS HELD WITH LECTURES SUPPLEMENTED BY POWERPOINT PRESENTATIONS WHICH WILL BE DISTRIBUTED TO THE STUDENTS. |
Verification of learning | |
---|---|
LEARNING OUTCOMES ARE VERIFIED THROUGH ORAL EXAMINATIONS ACCORDING TO THE TIMETABLE PUBLISHED ON THE WEBSITE OF THE GRADUATE COURSE. |
Texts | |
---|---|
I MODULO: ARCHEOLOGIA DELLA MAGNA GRECIA E.M. DE JULIIS, MAGNA GRECIA. L’ITALIA MERIDIONALE DALLE ORIGINI LEGGENDARIE ALLA CONQUISTA ROMANA, EDIPUGLIA, BARI 1996. DAL VOLUME DI L. CERCHIAI, L. JANNELLI, F. LONGO, CITTÀ GRECHE DELLA MAGNA GRECIA E DELLA SICILIA, ARSENALE EDITRICE, VERONA 2001, LE SEGUENTI PARTI: INTRODUZIONE PP.7-35; GOLFO DI NAPOLI PP. 36-61; POSEIDONIA/PAESTUM PP.62-81; VELIA PP. 82-89; LOCRI EPIZEFIRI PP. 90-103; CROTONE PP. 104-113; SIBARI E TURI PP.114-121; SIRIS ED ERACLEA PP.122-129; METAPONTO PP. 130-141; TARANTO PP. 144-155; NAXOS PP.156-161; IMERA PP.188-193; MEGARA IBLEA PP. 194-201; SIRACUSA PP. 202-215; CAMARINA PP. 230-233; AGRIGENTO PP. 240-255; SELINUNTE PP. 256-267; FACENDO ATTENZIONE AL GLOSSARIO. II MODULO ARCHEOLOGIA DELL'ITALIA ANTICA 1) L. CERCHIAI, GLI ANTICHI POPOLI DELLA CAMPANIA. ARCHEOLOGIA E STORIA, CAROCCI EDITORE, ROMA 2010, CAP. 4-8, PP. 55-131 2) L. CERCHIAI, LA CAMPANIA: FENOMENI DI COLONIZZAZIONE, IN LA COLONIZZAZIONE ETRUSCA IN ITALIA, ANNALI DELLA FONDAZIONE PER IL MUSEO CLAUDIO FAINA XV, EDIZIONI QUASAR, ROMA 2008, PP. 408-21. |
More Information | |
---|---|
THE COURSE IS HELD WITH A TERM OF 60 HOURS AND IS DIVIDED INTO 2 30-HOUR MODULE. THE SECOND MODULE IS THE SECOND PART OF THE COURSE OF ARCHAEOLOGY OF MAGNA GRAECIA AND ANCIENT ITALY. THE COURSE INCLUDES THREE WEEKLY LESSONS. TIMETABLE AND CLASSROOMS ARE PUBLISHED ON THE WEBSITE OF THE GRADUATE COURSE. GLI STUDENTI CHE SEGUONO L’INSEGNAMENTO DI ARCHEOLOGIA DELL’ITALIA ANTICA (III ANNO) NON DOVRANNO PREPARARE IL MODULO DIDATTICO RELATIVO ALL’INSEGNAMENTO DI ARCHEOLOGIA DELLA MAGNA GRECIA E PORTERANNO IL SEGUENTE PROGRAMMA: 1) L. CERCHIAI, GLI ANTICHI POPOLI DELLA CAMPANIA. ARCHEOLOGIA E STORIA, CAROCCI EDITORE, ROMA 2010 L. CERCHIAI, POMPEI E LE CITTÀ DELLA CAMPANIA ANTICA, IN E. LIPPOLIS - M. OSANNA (A CURA DI), I POMPEIANI E I LORO DEI. CULTI, RITUALI E FUNZIONI SOCIALI A POMPEI, SCIENZE DELL'ANTICHITÀ, 22, 2016, 3, PP. 5-9. GLI STUDENTI CHE SEGUONO L’INSEGNAMENTO DI ARCHEOLOGIA DELLA MAGNA GRECIA (III ANNO) NON DOVRANNO PREPARARE IL MODULO DIDATTICO RELATIVO ALL’INSEGNAMENTO DI ARCHEOLOGIA DELL’ITALIA ANTICA E PORTERANNO IL SEGUENTE PROGRAMMA:E.M. DE JULIIS, MAGNA GRECIA. L’ITALIA MERIDIONALE DALLE ORIGINI LEGGENDARIE ALLA CONQUISTA ROMANA, EDIPUGLIA, BARI 1996. DAL VOLUME DI L. CERCHIAI, L. JANNELLI, F. LONGO, CITTÀ GRECHE DELLA MAGNA GRECIA E DELLA SICILIA, ARSENALE EDITRICE, VERONA 2001, LE SEGUENTI PARTI: INTRODUZIONE PP.7-35; GOLFO DI NAPOLI PP. 36-61; POSEIDONIA/PAESTUM PP.62-81; VELIA PP. 82-89; LOCRI EPIZEFIRI PP. 90-103; CROTONE PP. 104-113; SIBARI E TURI PP.114-121; SIRIS ED ERACLEA PP.122-129; METAPONTO PP. 130-141; TARANTO PP. 144-155; NAXOS PP.156-161; IMERA PP.188-193; MEGARA IBLEA PP. 194-201; SIRACUSA PP. 202-215; CAMARINA PP. 230-233; AGRIGENTO PP. 240-255; SELINUNTE PP. 256-267; |
BETA VERSION Data source ESSE3 [Ultima Sincronizzazione: 2019-10-21]