THEORETICAL PHILOSOPHY A+B

Francesco TOMATIS THEORETICAL PHILOSOPHY A+B

0322600145
DEPARTMENT OF CULTURAL HERITAGE
EQF7
PHILOSOPHY
2018/2019

YEAR OF COURSE 1
YEAR OF DIDACTIC SYSTEM 2017
PRIMO SEMESTRE
CFUHOURSACTIVITY
1TEORETICA A
630LESSONS
2TEORETICA B
630LESSONS
Objectives
TEORETICA A
ACQUIRING A THOROUGH KNOWLEDGE OF RESEARCH AND TEACHING METHODS.

TEORETICA B
PROFICIENCY IN ARTICULATING CONCEPTS, BOTH IN SPOKEN AND IN WRITTEN FORM.
Prerequisites
KNOWLEDGE OF ITALIAN LANGUAGE.
Contents
TEORETICA A
INTERPRETAZIONE DI NIETZSCHE, COSÌ PARLÒ ZARATHUSTRA.

TEORETICA B
NIETZSCHE NEI SUOI INTERPRETI.
Teaching Methods
TEORETICA A
LEARNING PROFESSOR’S METHODS OF INTERPRETATION AND RESEARCH.

TEORETICA B
THEORETHICAL-HERMENEUTIC CRITICAL METHOD.

Verification of learning
TEORETICA A
EXAMINATION REQUIREMENTS:
A. TRANSCRIPTION OF TWO LECTURES;
B. STUDENTS’ NOTES FROM LECTURES;
C. TEXTBOOK:
F.W. NIETZSCHE, COSÌ PARLÒ ZARATHUSTRA, A CURA DI S. GIAMETTA, BOMPIANI, MILANO 2010;
D. FOR STUDENTS WITHOUT REGULAR ATTENDANCE, THIS BOOK:
F. TOMATIS, COME LEGGERE NIETZSCHE, BOMPIANI, MILANO 2006.

TEORETICA B
EXAMINATION REQUIREMENTS:
A. AT LEAST ONE PAPER AND ORAL DISSERTATION ON ONE BOOK FROM THE LIST;
B. FOR STUDENTS WITHOUT REGULAR ATTENDANCE, TWO PAPERS ON TWO BOOKS FROM THE LIST.
LIST OF TEXTBOOKS FOR PERSONAL CRITICAL-SCIENTIFIC PAPERS:
N.B.: SEE INFRA, “TESTI DI RIFERIMENTO”.
Texts
TEORETICA A
F.W. NIETZSCHE, COSÌ PARLÒ ZARATHUSTRA, A CURA DI S. GIAMETTA, BOMPIANI, MILANO 2010;
F. TOMATIS, COME LEGGERE NIETZSCHE, BOMPIANI, MILANO 2006.

TEORETICA B
G. BRANDES, RADICALISMO ARISTOCRATICO E ALTRI SCRITTI SU NIETZSCHE, TRENTO 2001. L. ŠESTOV, L’IDÉE DE BIEN CHEZ TOLSTOI ET NIETZSCHE, PARIS 1949. L. ŠESTOV, LA FILOSOFIA DELLA TRAGEDIA (DOSTOEVSKIJ E NIETZSCHE), NAPOLI 1950. E. BERTRAM, NIETZSCHE. PER UNA MITOLOGIA, BOLOGNA 1988. A. BAEUMLER, NIETZSCHE FILOSOFO E POLITICO, ROMA 1983. O. KEIN, DAS APOLLINISCHE UND DAS DIONYSISCHE BEI NIETZSCHE UND SCHELLING, BERLIN 1935. K. LÖWITH, NIETZSCHE E L’ETERNO RITORNO, ROMA-BARI 1982. H.U. VON BALTHASAR, APOKALYPSE DER DEUTSCHEN SEELE, 3 VOLL., SALZBURG-LEIPZIG 1936-1939. K. JASPERS, NIETZSCHE. INTRODUZIONE ALLA COMPRENSIONE DEL SUO FILOSOFARE, MILANO 1996. W. SCHUBART, DOSTOEVSKIJ UND NIETZSCHE. SYMBOLIK IHRE LEBENS, LÜZERN 1939. G. BATAILLE, SU NIETZSCHE, BOLOGNA 1980. K. JASPERS, NIETZSCHE E IL CRISTIANESIMO, BARI 1978. K. SCHLECHTA, NIETZSCHE E IL GRANDE MERIGGIO, NAPOLI 1981. B. WELTE, L’ATEISMO DI NIETZSCHE E IL CRISTIANESIMO, BRESCIA 1994. J. STAMBAUGH, UNTERSUCHUNGEN ZUM PROBLEMA DER ZEIT BEI NIETZSCHE, NIJHOFF, DEN HAAG 1959. E. FINK, LA FILOSOFIA DI NIETZSCHE, VENEZIA 1976. M. HEIDEGGER, NIETZSCHE, MILANO 1994. E. BISER, GOTT IST TOT. NIETZSCHES DESTRUKTION DES CHRISTLICHEN BEWUSSTSEIN, MÜNCHEN 1962. H. WEIN, POSITIVES ANTICHRISTENTUM. NIETZSCHES CHRISTUSBILD IM BRENNPUNKT NACHCHRISTLICHER ANTHROPOLOGIE, DEN HAAG 1962. G. DELEUZE, NIETZSCHE E LA FILOSOFIA, FIRENZE 1978. J. GRANIER, LE PROBLÈME DE LA VÉRITÉ DANS LA PHILOSOPHIE DE NIETZSCHE, PARIS 1966. P. KLOSSOWSKI, NIETZSCHE E IL CIRCOLO VIZIOSO, MILANO 1981. W. MÜLLER-LAUTER, NIETZSCHE. SEINE PHILOSOPHIE DER GEGENSÄTZE UND DIE GEGENSÄTZE SEINER PHILOSOPHIE, BERLIN-NEW YORK 1971. S. KOFMAN, NIETZSCHE ET LA MÉTAPHORE, PARIS 19832. J. STAMBAUGH, NIETZSCHE’S THOUGHT OF ETERNAL RETURN, WASHINGTON 19882. G. COLLI, DOPO NIETZSCHE, MILANO 1974. P. VALADIER, NIETZSCHE E LA CRITICA DEL CRISTIANESIMO, PALERMO 1991. G. VATTIMO, IL SOGGETTO E LA MASCHERA. NIETZSCHE E IL PROBLEMA DELLA LIBERAZIONE, MILANO 19944. G. PENZO, FRIEDRICH NIETZSCHE. IL DIVINO COME POLARITÀ, BOLOGNA 1975, 19813. F. MASINI, LO SCRIBA DEL CAOS. INTERPRETAZIONE DI NIETZSCHE, BOLOGNA 19832. P. VALADIER, JÉSUS-CHRIST OU DIONYSOS. LA FOI CHRÉTIENNE EN CONFRONTATION AVEC NIETZSCHE, PARIS 1979. M. CACCIARI (A CURA DI), AA. VV., CRUCIALITÀ DEL TEMPO. SAGGI SULLA CONCEZIONE NIETZSCHIANA DEL TEMPO, NAPOLI 1980. G. COLLI, SCRITTI SU NIETZSCHE, MILANO 1980. F. MISTRY, NIETZSCHE AND BUDDHISM. PROLEGOMENON TO A COMPARATIVE STUDY, BERLIN-NEW YORK 1981. J. FIGL, INTERPRETATION ALS PHILOSOPHISCHES PRINZIP. FRIEDRICH NIETZSCHES UNIVERSALE THEORIE DER AUSLEGUNG IM SPÄTEN NACHLASS, BERLIN-NEW YORK 1982. V. VITIELLO, UTOPIA DEL NICHILISMO. TRA NIETZSCHE E HEIDEGGER, NAPOLI 1983. G. ABEL, NIETZSCHE. DIE DYNAMIK DER WILLE ZUR MACHT UND DIE EWIGE WIEDERKEHR, BERLIN-NEW YORK 1984. E. SEVERINO, IL PARRICIDIO MANCATO, MILANO 1985. U. REGINA, L’UOMO COMPLEMENTARE. POTENZA E VALORE NELLA FILOSOFIA DI NIETZSCHE, BRESCIA 1988. M. CACCIARI, DESDE NIETZSCHE. TIEMPO, ARTE, POLÍTICA, BUENOS AIRES 1994. P. D’IORIO, LA LINEA E IL CIRCOLO. COSMOLOGIA E FILOSOFIA DELL’ETERNO RITORNO IN NIETZSCHE, GENOVA 1995. R.G. MORRISON, NIETZSCHE AND BUDDHISM, OXFORD 19992. F. MOISO, NIETZSCHE E LE SCIENZE, MILANO 1999. E. SEVERINO, L’ANELLO DEL RITORNO, MILANO 1999. G. VATTIMO, DIALOGO CON NIETZSCHE, MILANO 1999. A. MAGRIS, NIETZSCHE, BRESCIA 20132.
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TERM I (FIRST SEMESTER).
  BETA VERSION Data source ESSE3 [Ultima Sincronizzazione: 2019-10-21]