HUMANITIES AND EDUCATIONAL PSYCHO-PEDAGOGICAL

Chiara D'ALESSIO HUMANITIES AND EDUCATIONAL PSYCHO-PEDAGOGICAL

1012100008
DIPARTIMENTO DI MEDICINA, CHIRURGIA E ODONTOIATRIA "SCUOLA MEDICA SALERNITANA"
EQF6
NURSING
2022/2023

OBBLIGATORIO
YEAR OF COURSE 1
YEAR OF DIDACTIC SYSTEM 2013
SPRING SEMESTER
CFUHOURSACTIVITY
1SCIENZE UMANE E PSICOPEDAGOGICHE - MOD. PSICOLOGIA GENERALE
224LESSONS
2SCIENZE UMANE E PSICOPEDAGOGICHE - MOD. PEDAGOGIA GENERALE E SOCIALE
112LESSONS
3SCIENZE UMANE E PSICOPEDAGOGICHE - MOD. DIDATTICA E PEDAGOGIA SPECIALE
112LESSONS
4SCIENZE UMANE E PSICOPEDAGOGICHE - MOD. INFERMIERISTICA GENERALE
112LESSONS


Objectives
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING ABILITY
UNDERSTANDING PROCESSES HISTORICAL EVOLUTION OF THE PROFESSION AND ASSISTANCE NURSING.
THE IDENTIFICATION OF ISSUES RELATED TO THE PSYCHO-EMOTIONAL,TO THE GENDER DIFFERENCES, TO THE EDUCATION AND TO THE IOLOGICAL AND SOCIAL PROCESSES IN THE NURSING PROFESSION.
TRAINING AND UPDATE OF PROFESSIONALS BELONGING TO YOUR PROFESSIONAL PROFILE AND PERSONNEL SUPPORT.


ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
AT THE END OF THE COURSE:
THE STUDENT WILL BE ABLE TO UNDERSTAND THE SOCIAL ROLE OF CARE
HEALTH AND NURSING AND THE GENERAL PSYCHOLOGICAL MECHANISMS RELATED TO
SMALL AND LARGE HUMAN AGGREGATIONS.
THE STUDENT WILL BE FAMILIARIZED WITH THE DIMENSION
PEDAGOGICAL LIFE, AND DEEPENED PSYCHIC EVOLUTION IN CONTEXTS
MULTICULTURAL.
Prerequisites
KNOWLEDGE OF GENERAL CULTURE, LOGIC, COMPREHENSION OF THE TEXT.
Contents
THE TEACHING IS DIVIDED INTO 4 MODULES FOR A TOTAL OF 5 CREDITS.

TEMATICS:
THE PSYCHOLOGICAL, PEDAGOGICAL AND SOCIAL HEALTH IN LIFE COURSE AND THE ROLE OF THE NURSE.
THE COMMUNICATION. THE STRATEGIC COMMUNICATION.
COMMUNICATION, RELATIONSHIP, EMOTIONS.
THE NURSE-PATIENT COMMUNICATION.
THE SYNDROME OF BURNOUT IN THE HEALTH PROFESSIONS.

Teaching Methods
TEACHING INCLUDES THEORETICAL LESSONS AND CLASSROOM EXERCISES; ROLE-PLAY AND SIMULATIONS

Verification of learning
THE EXAMINATION TEST IS AIMED AT EVALUATING THE STUDENT'S ABILITY TO LEARN THE BASICS INFORMATIONS OF THE DIFFERENT DISCIPLINES. THE VOW IS EXPRESSED IN THIRTIETHS, WITH EVENTUAL PRAISE.
Texts
REFERENCE TEXTS

CHELI E. (2015), RELAZIONI IN ARMONIA. SVILUPPARE L'INTELLIGENZA EMOTIVA E LE ABILITÀ COMUNICATIVE PER STARE MEGLIO CON GLI ALTRI E CON SE STESSI. TEORIE, TECNICHE, ESERCIZI, TESTIMONIANZE. FRANCO ANGELI, CAP.2

DITADI, BONSO, COPERTINA DI MANUALE DI PRATICA DELLA RELAZIONE NELL'ASSISTENZA INFERMIERISTICA
MANUALE DI PRATICA DELLA RELAZIONE NELL' ASSISTENZA INFERMIERISTICA. CASA EDITRICE AMBROSIANA, 2017, CAP. 1, 2

ANOLLI, LEGRENZI, PSICOLOGIA GENERALE, IL MULINO, 2009, CAP. 1,2,9,10
LOTTO, RUMIATI (A CURA DI), INTRODUZIONE ALLA PSICOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE.IL MULINO, 2013

D'ALESSIO C.,PEDAGOGIA E NEUROSCIENZE. ASPETTI STORICI, CRITICI, EURISTICI DI UN NUOVO PARADIGMA DI RICERCA. PENSA EDITORE, LECCE, 2019.

TARONI, ZAGANELLI, APPUNTI DI STORIA DELLA PEDAGOGIA. ALLORI, 2014 (I SEGUENTI AUTORI: JEAN-JACQUES ROUSSEAU, KARL MARX E FRIEDRICH ENGELS, ANTON SIEMIONOVIC MAKARENKO, ATTIVISMO: “SCUOLE NUOVE” E “SCUOLE ATTIVE, MARIA MONTESSORI, JOHN DEWEY, PSICOANALISI E PEDAGOGIA, LE IDEE PEDAGOGICHE DI JEAN PIAGET, VYGOTSKIJ E L’EDUCAZIONE, JEROME BRUNER, HOWARD GARDNER E LA TEORIA DELLE INTELLIGENZE MULTIPLE).

RECOMMENDED READING
CROCETTI, GERBI, TAVELLA, PSICOLOGIA DELL’ACCUDIMENTO NELLE RELAZIONI DI AIUTO. MANUALE PER OPERATORI SOCIO-SANITARI E SOCIO-ASSISTENZIALI. FELTRINELLI, 2012.

TENUTA - CORSO DI PEDAGOGIA GENERALE E TEORIA DELL'EDUCAZIONE - DISPENSE
More Information
OBLIGATORY ATTENDANCE FOR 75% OF THE HOURS
  BETA VERSION Data source ESSE3 [Ultima Sincronizzazione: 2024-08-21]