Giovanni DE FEO | MANAGEMENT AND COMMUNICATION OF SUSTAINABILITY
Giovanni DE FEO MANAGEMENT AND COMMUNICATION OF SUSTAINABILITY
cod. 8860700018
MANAGEMENT AND COMMUNICATION OF SUSTAINABILITY
8860700018 | |
DEPARTMENT OF INDUSTRIAL ENGINEERING | |
Corso di Dottorato (D.M.226/2021) | |
INNOVATIVE ENGINEERING TECHNOLOGIES FOR INDUSTRIAL SUSTAINABILITY-IETIS | |
2024/2025 |
YEAR OF COURSE 1 | |
YEAR OF DIDACTIC SYSTEM 2024 | |
AUTUMN SEMESTER |
SSD | CFU | HOURS | ACTIVITY | ||
---|---|---|---|---|---|
MANAGEMENT AND COMMUNICATION OF SUSTAINABILITY | |||||
ICAR/03 | 2 | 50 | LESSONS | ||
MANAGEMENT AND COMMUNICATION OF SUSTAINABILITY | |||||
ING-IND/22 | 1 | 25 | LESSONS |
Objectives | |
---|---|
KNOWLEDGE AND COMPREHENSION SKILLS ELEMENTS OF ENVIRONMENT, SUSTAINABILITY, POLLUTION, AND ENVIRONMENTAL IMPACT. INTRODUCTION TO INDUSTRIAL ECOLOGY. SUSTAINABILITY COMMUNICATION. WASTE MANAGEMENT AND CIRCULAR ECONOMY. LIFE CYCLE THINKING: PRINCIPLES AND APPLICATION OF LIFE CYCLE ASSESSMENT (LCA) TO INDUSTRIAL PROCESSES OR PRODUCTS FOR ENVIRONMENTAL IMPACT EVALUATION. ENVIRONMENTAL MANAGEMENT SYSTEMS (ISO 14001, EMAS REGULATION). WASTE MANAGEMENT SYSTEMS. INITIAL ENVIRONMENTAL ANALYSIS (IEA). ENVIRONMENTAL ASPECTS AND EVALUATION OF THEIR SIGNIFICANCE, CHECKLISTS, AND OTHER METHODOLOGICAL SUPPORTS. APPLIED KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING SKILLS ABILITY TO ANALYZE AND SOLVE PROBLEMS RELATED TO THE INTERACTION OF THE INDUSTRIAL SYSTEM WITH THE ENVIRONMENTAL CONTEXT, WITH AN APPROACH THAT ALSO CONSIDERS SOCIAL AND ECONOMIC VARIABLES, WHICH CONTRIBUTE TO DEFINING THE CONCEPT OF SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT AUTONOMY OF JUDGMENT DEVELOP AN INITIAL ENVIRONMENTAL ANALYSIS OF AN INDUSTRIAL SYSTEM FROM A LIFE CYCLE THINKING PERSPECTIVE AND WITHIN THE FRAMEWORK OF ENVIRONMENTAL MANAGEMENT SYSTEMS. COMMUNICATION SKILLS ABILITY TO WORK IN A TEAM AND PRESENT THE MAIN TOPICS RELATED TO SUSTAINABILITY AND ITS MANAGEMENT IN THE INDUSTRIAL SECTOR. LEARNING SKILLS ABILITY TO APPLY THE KNOWLEDGE ACQUIRED TO CONTEXTS DIFFERENT FROM THOSE PRESENTED DURING THE COURSE, AND TO DEEPEN THE TOPICS COVERED USING MATERIALS OTHER THAN THOSE PROVIDED. |
Prerequisites | |
---|---|
- |
Contents | |
---|---|
INTRODUCTION TO INDUSTRIAL ECOLOGY (3 HOURS, THEORY). THE ENVIRONMENTAL SYSTEM, CONCEPTS OF POLLUTION AND ENVIRONMENTAL IMPACT, THE DPSIR MODEL, SUSTAINABLE DEVELOPMENT, AND SUSTAINABILITY (3 HOURS, THEORY). WASTE MANAGEMENT AND THE CIRCULAR ECONOMY (3 HOURS, THEORY). LIFE CYCLE THINKING AND SUSTAINABILITY COMMUNICATION (3 HOURS, THEORY). ENVIRONMENTAL MANAGEMENT SYSTEMS (3 HOURS, THEORY). INITIAL ENVIRONMENTAL ANALYSIS (IEA) (3 HOURS, THEORY). ENVIRONMENTAL ASPECTS AND EVALUATION OF THEIR SIGNIFICANCE, CHECKLISTS, AND OTHER METHODOLOGICAL SUPPORTS (3 HOURS, PRACTICAL EXERCISE). CASE STUDY ON THE INITIAL ENVIRONMENTAL ANALYSIS OF A COMPANY (3 HOURS, PRACTICAL EXERCISE). |
Teaching Methods | |
---|---|
THE COURSE INCLUDES THEORETICAL LESSONS (18 HOURS) AND PRACTICAL EXERCISES (6 HOURS) IN THE CLASSROOM. THE THEORY LESSONS INVOLVE THE USE OF MULTIMEDIA PRESENTATIONS. DURING THE LECTURE, STUDENTS ARE ENGAGED AND STIMULATED WITH QUESTIONS, EXAMPLES, AND ANECDOTES AIMED AT FACILITATING DISCUSSION AND ACTIVE PARTICIPATION. THE PRACTICAL EXERCISES INVOLVE THE USE OF LAPTOPS AND ARE CONDUCTED IN WORKGROUPS. |
Verification of learning | |
---|---|
LA VALUTAZIONE DEL RAGGIUNGIMENTO DEGLI OBIETTIVI PREFISSATI AVVIENE MEDIANTE LA PRESENTAZIONE DI UN REPORT SCRITTO COLLETTIVO E UN CONTESTUALE COLLOQUIO ORALE. IL PICCOLO GRUPPO DI STUDENTI DEVE PREPARARE UN REPORT RIGUARDANTE L'ANALISI AMBIENTALE INIZIALE DI UN'AZIENDA CON L’INDIVIDUAZIONE DEGLI ASPETTI AMBIENTALI SIGNIFICATIVI E LA FORMULAZIONE DI PROGRAMMI PER LA LORO GESTIONE. LA SCELTA DELL’AZIENDA È DISCUSSA CON I DOCENTI DE CORSO. GLI STUDENTI DEVONO INVIARE IL REPORT PRIMA DEL COLLOQUIO FINALE E LA SUA VALUTAZIONE PRELIMINARE CONSENTE AI DOCENTI DI FORMULARE UN PRIMO GIUDIZIO SULLA QUALITÀ DEL LAVORO SVOLTO. IN FASE DI COLLOQUIO ORALE, GLI STUDENTI DEVONO SVOLGERE UNA PRESENTAZIONE IN MODALITÀ MULTIMEDIALE DELLA DURATA DI 30 MINUTI, DURANTE LA QUALE NON SONO INTERROTTI DAL DOCENTE. DURANTE LA PRESENTAZIONE DEL REPORT, I DOCENTI AGGIUNGONO ALTRE INFORMAZIONI ALLA VALUTAZIONE GIÀ PRECEDENTEMENTE AVVIATA CON LA DISAMINA DEL REPORT SCRITTO. CONTESTUALMENTE I DOCENTI PREDISPONGONO ALCUNE DOMANDE DI APPROFONDIMENTO SUL REPORT PRESENTATO. PER OTTENERE IL SUPERAMENTO DELLA SOGLIA MINIMA, GLI STUDENTI NON DEVONO DIMOSTRARE CARENZE GRAVI SUGLI ARGOMENTI DI BASE DEL CORSO. QUESTE VENGONO IN PRIMA BATTUTA VALUTATE NEL CORSO DELLA PRESENTAZIONE E VERIFICATE IN DETTAGLIO CON SPECIFICHE DOMANDE DI APPROFONDIMENTO SUCCESSIVE ALLA PRESENTAZIONE. I PRINCIPALI CRITERI DI VALUTAZIONE SONO: 1) CAPACITÀ DI INDIVIDUAZIONE DEGLI ASPETTI AMBIENTALI SIGNIFICATIVI E REDAZIONE DEI RELATIVI PROGRAMMI DI GESTIONE DEGLI ASPETTI DI SOSTENIBILITÀ; 2) CAPACITÀ DI RISPONDERE ALLE DOMANDE DI APPROFONDIMENTO; 3) CAPACITÀ DI PRESENTAZIONE. GLI STUDENTI OTTENGONO UNA VALUTAZIONE ECCELLENTE SE HANNO REDATTO UN OTTIMO REPORT, BEN SCRITTO E ORGANIZZATO, CON UN ACCORATO SVOLGIMENTO DEI CALCOLI UTILI PER L’INDIVIDUAZIONE DEGLI ASPETTI AMBIENTALI SIGNIFICATIVI. GLI STUDENTI, INOLTRE, DEVONO PRESENTARE IN MANIERA CHIARA, MOSTRANDO PERFETTA PADRONANZA DEGLI ARGOMENTI DI BASE DEL CORSO. INFINE, DEVONO RISPONDERE IN MANIERA ESAUSTIVA ALLE DOMANDE DI APPROFONDIMENTO. |
Texts | |
---|---|
-HANDOUTS PROVIDED BY THE LECTURERS. |
More Information | |
---|---|
- |
BETA VERSION Data source ESSE3 [Ultima Sincronizzazione: 2025-03-05]