SCIENCE OF MOVEMENT AND DEVELOPMENT PSYCHO-SOCIOLOGICAL

Chiara D'ALESSIO SCIENCE OF MOVEMENT AND DEVELOPMENT PSYCHO-SOCIOLOGICAL

1012200003
DIPARTIMENTO DI MEDICINA, CHIRURGIA E ODONTOIATRIA "SCUOLA MEDICA SALERNITANA"
EQF6
PHYSIOTHERAPY
2022/2023

OBBLIGATORIO
YEAR OF COURSE 1
YEAR OF DIDACTIC SYSTEM 2013
AUTUMN SEMESTER
CFUHOURSACTIVITY
1SCIENZE DEL MOVIMENTO E SVILUPPO PSICOSOCIOLOGICO - MOD. PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO E EDUCAZIONE
112LESSONS
2SCIENZE DEL MOVIMENTO E SVILUPPO PSICOSOCIOLOGICO - MOD. DIDATTICA E PEDAGOGIA SPECIALE
112LESSONS
3SCIENZE DEL MOVIMENTO E SVILUPPO PSICOSOCIOLOGICO - MOD. SOCIOLOGIA
224LESSONS
4SCIENZE DEL MOVIMENTO E SVILUPPO PSICOSOCIOLOGICO - MOD. PEDAGOGIA GENERALE E SOCIALE
112LESSONS
Objectives
THE TEACHING AIMS TO PROVIDE STUDENTS WITH SKILLS FOR THE DEFINITION OF A SCHEMA DESIGN
FACE TO A GOOD RELATIONSHIP WITH THE PATIENT AND WITH COLLEAGUES IN THE WORK TEAM, AS WELL AS AIMS TO PROVIDE USEFUL KNOWLEDGE IN STRATEGIC INTERACTION.
THE STUDENT'S ABILITIES TO EXPOSE THE ISSUES ADDRESSED IN THE COURSE WITH COMPLETENESS AND EASE OF LANGUAGE WILL ALLOW A CLEAR AND EFFECTIVE TRANSMISSION OF CONTENTS (COMMUNICATION SKILLS).
THE STUDENT WILL FINALLY GAIN THE ABILITY TO EXTEND AND DEEPEN THE STUDIED TOPICS AND ADDRESS NOVEL APPLICATIONS INDEPENDENTLY (ABILITY TO LEARN).



Prerequisites
TEACHING REQUIRES KNOWLEDGE OF GENERAL CULTURE NOTIONS.
Contents
TEMATICS:
THE TEACHING AIMS TO PRESENT THE MAIN THEORIES IN TERMS OF INTERACTION AND EVERYDAY LIFE, SPACE, TIME AND SOCIAL INTERACTION, THE ROLE OF THE PHYSIOTHERAPIST IN THE TECHNIQUES OF DESIGN AND TEAMWORK, VERBAL AND NON-VERBAL. THE COURSE WILL ALSO FOCUS ON THE CONCEPTS OF BODY, HEALTH AND ILLNESS/DISEASE, THE RELATIONSHIP BETWEEN NEW SITUATIONS AND FAMILIAR FORMS OF WELL-BEING AND MALAISE, ON THE CONCEPT OF ASSISTANCE.
Teaching Methods
FRONTAL CLASS
Verification of learning
ORAL EVALUATION
Texts
LAZZARINI GUIDO (2016), LA NATURA SOCIALE DELLA SALUTE, MILANO, FRANCO ANGELI

IAVARONE M.L, PEDAGOGIA DEL BENESSERE, FRANCOANGELI, MILANO, 2011

MANGONE EMILIANA (2012), LE DIMENSIONI CULTURALI DELLA SALUTE E DELLA MALATTIA NELLA SOCIETÀ GLOBALE, IN BIANCHERI R., NIERO M., TOGNETTI M. (A CURA DI), RICERCA E SOCIOLOGIA DELLA SALUTE TRA PRESENTE E FUTURO. SAGGI DI GIOVANI STUDIOSI ITALIANI, FRANCOANGELI, MILANO: PP. 131-145

L. CAMAIONI E P. DI BLASIO (2012), PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO. IL MULINO, BOLOGNA


D'ALESSIO C., (2014) EDUCAZIONE ALLA SALUTE E PROCESSO DI CURA. ASPETTI PSICOBIOLOGICI ED ETICI. IN: ATTI DEL CONVEGNO "I LUOGHI DEL BENESSERE", UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI SALERNO, EDIZIONI ORDINE DEGLI PSICOLOGI DELLA CAMPANIA, COLLANA: ETICA E BUONE PRASSI.
ALTRO TESTO:
D'ALESSIO C.,(2010) PREVENZIONE E TRATTAMENTO DELLO STRESS NELLE PROFESSIONI DI AIUTO: DALLA PSICOBIOLOGIA DELLA RELAZIONE DI CURA AL SIGNIFICATO ESISTENZIALE DELLA SOFFERENZA. IN: LE NEUROSCIENZE E L'EDUCAZIONE, DI D'ALESSIO-MINCHILLO, EDIZIONI PENSA, LECCE.

RECOMMENDED READINGS:
D'ALESSIO C.(2019), PEDAGOGIA E NEUROSCIENZE, EDIZIONI PENSA, LECCE.



More Information
NONE
  BETA VERSION Data source ESSE3 [Ultima Sincronizzazione: 2024-08-21]