Pubblicazioni

Erika Marie PACE Pubblicazioni


2024
Articolo in rivista
Formarsi e formare l’altro da sé: la terza missione come veicolo per arginare la povertà educativa
EDUCATION SCIENCES & SOCIETY. Vol. 1. Pag.114-133
ISSN:2284-015X.
Pace, Erika Marie; Di Paolo, Alessio; Zollo, Iolanda; Aiello, Paola; Sibilio, Maurizio
Versione online
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2024
Articolo in rivista
"MAKE WAY FOR EMOTIONS!” PHYSICAL AND VIRTUAL SPACES AS CATALYSTS OF EMOTIONAL EXPERIENCES
GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA. Vol. 8. Pag.1-15
ISSN:2532-3296.
Pastore, Roberta; D'Agostino, Rossella; Pace, Erika Marie
Versione online
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2024
Contributo in Atti di convegno
Aiming for More Inclusive Societies Through Education: A Comparative Study Between Iran and Italy.
In: International Conference on Research in Education, Teaching and Learning Diamond Scientific Publishing Pag.65-80
the International Conference on Research in Education, Teaching and Learning
ITALY .ROME. MAY 2024
Mohajeri, Zahrasadat; D`agostino, Rossella; Pace, Erika Marie
Digital Object Identifier (DOI): 10.33422/icetl.v1i1.395
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2023
Articolo in rivista
Identifying teachers’ strengths to face COVID-19: narratives from across the globe
CAMBRIDGE JOURNAL OF EDUCATION. Pag.1-18
ISSN:1469-3577.
Aiello, P.; Pace, E. M.; Sharma, U.; Rangarajan, R.; Sokal, L.; May, F.; Gonzalez Gil, F.; Loreman, T.; Malak, S.; Martín, E.; Mcilroy, A.; Schwab, Susanne
Versione online
Digital Object Identifier (DOI): 10.1080/0305764X.2022.2159013
Codice identificativo ISI: WOS:000912665800001
Codice identificativo SCOPUS: 2-s2.0-85146718852
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2023
Contributo in Atti di convegno
Shifting from the Discrete to the Continuum: How Are Italian Universities Facing the Challenge?.
In: Universal Access in Human-Computer Interaction Cham Springer Pag.173-189
ISBN:978-3-031-35896-8; 978-3-031-35897-5
HCII 2023
Copenhagen 23-28 Luglio
Aiello, Paola; DI GENNARO, Diana Carmela; Pace, Erika Marie; Zappala, Emanuela; Capodanno, Flavia
Digital Object Identifier (DOI): 10.1007/978-3-031-35897-5_13
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2023
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
The Rise, Evolution, and Future of Didactics in Italy: Branching Out Towards New Research Horizons.
In Didactics in a Changing World. European Perspectives on Teaching, Learning and the Curriculum Pag.67-80 Springer.
ISBN:978-3-031-20810-2
ISSN:2662-6691.
Pace, Erika Marie; Zollo, Iolanda; Sibilio, Maurizio
Versione online
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2023
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
Modelli e strumenti operativi per una progettazione educativa inclusiva.
In Pace, Erika Marie Pedagogia Speciale. Infanzia e Servizi Educativi Inclusivi Pag.90-104 Milano Franco Angeli.
ISBN:9788835148395
Pace, Erika Marie
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2022
Articolo in rivista
Interventi comunitari strengths-­based per promuovere l’inclusione per il benessere: alla(ri)scoperta delle risorse individuali e collettive
ITALIAN JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION FOR INCLUSION. Vol. X. Pag.161-168
ISSN:2282-5061.
Pace, Erika Marie; Aiello, Paola
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2022
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
Is inclusive education possibile in the era of hybrid learning?.
In Ubiquità Presenza Distanza - Metodologie didattiche, tecnologie e inclusione nell'era post-Covid Pag.1-5 Roma Edizioni Universitarie Romane.
ISBN:978-88-6022-428-6
Pace, Erika Marie
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2021
Articolo in rivista
Armonizzare la testa, le mani e il cuore dei futuri educatori/maestri per un agire educativo inclusivo: un approccio riflessivo
NUOVA SECONDARIA. Vol. 9. Pag.371-386
ISSN:1828-4582.
Pace, Erika Marie; Zappala', Emanuela
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2021
Articolo in rivista
A simplex approach in Italian teacher education programmes to promote inclusive practices
INTERNATIONAL JOURNAL OF INCLUSIVE EDUCATION. Pag.1-14
ISSN:1360-3116.
Aiello, Paola; Pace, Erika Marie; Sibilio, Maurizio
Versione online
Digital Object Identifier (DOI): 10.1080/13603116.2021.1882056
Codice identificativo ISI: WOS:000617978700001
Codice identificativo SCOPUS: 2-s2.0-85100889230
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2021
Articolo in rivista
Riflessività e ricerca nella formazione ibrida dei futuri docenti di sostegno
LLL. Vol. 17. Pag.23-33
ISSN:2279-9001.
Pace, ERIKA MARIE; Viola, Ilaria; Di Nocera Anna, Maria; Aiello, Paola
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2020
Articolo in rivista
Perché decidere di intraprendere la carriera di docente? Una revisione della letteratura
NUOVA SECONDARIA. Vol. 4. Pag.17-36
ISSN:1828-4582.
Viola, Ilaria; Pace, ERIKA MARIE; Aiello, Paola
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2020
Articolo in rivista
Physically dispersed but virtually reunited: Stories of Inclusion During Lockdown
GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA. Vol. 4 - Suppl. 2. Pag.20-27
ISSN:2532-3296.
Pace, ERIKA MARIE
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2020
Articolo in rivista
Includere nonostante la/a distanza: si può?
NUOVA SECONDARIA. Vol. 2, ottobre 2020. Pag.443-461
ISSN:1828-4582.
Pace, ERIKA MARIE; Sharma, Umesh; Aiello, Paola
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2020
Contributo in Atti di convegno
Un approccio salutogenico per promuovere l'incremento dei livelli di inclusione nelle scuole.
In: Ricerca, scenari, emergenza sull'inclusione (II Tomo - Sezione SIPeS) Lecce Pensa Multimedia Vol.II, Pag.210-217
ISBN:9788867607082
SIRD, SIPeS, SIREM, SIEMeS - Le società per la società: Ricerca, scenari, emergenze
Roma 26-27 Settembre, 2019
Pace, ERIKA MARIE; Sibilio, Maurizio
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2020
Voce (in dizionario o enciclopedia)
Inclusive educational principles, policies and practices in Italy.
In Oxford Research Encyclopedia of Education (Curriculum and Pedagogy, Educational Politics and Policy, Educational Systems, Educational History) Pag.1-22 USA Oxford University Press.
ISBN:9780190264093
Aiello, Paola; Pace, Erika M.
Digital Object Identifier (DOI): 10.1093/acrefore/9780190264093.013.1282
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2019
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
Teachers' commitment to teach in inclusive classrooms, preparation of.
In Michael A. Peters Encyclopedia of Teacher Education Pag.1-6 Singapore Springer Reference EducationReference Module Humanities and Social Sciences.
ISBN:978-981-13-1179-6
Sharma, Umesh; Pace, Erika Marie
Versione online
Digital Object Identifier (DOI): 10.1007/978-981-13-1179-6_41-1
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2018
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
Facing the Complexity of Inclusive Classrooms through Reflection on Simplex Principles.
In Current Issues in Educational Methods and Theory in Changing World Pag.3-18
ISBN:978-960-598-209-6
Pace, E. M.; Aiello, P.
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Articolo in rivista
Un approccio semplesso per l’organizzazione spazio-temporale in età evolutiva
GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA. Pag.13-23
ISSN:2038-9736.
Viscione, Ilaria; Zollo, Iolanda; Pace, Erika Marie; Sibilio, Maurizio
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Articolo in rivista
Building vicarious bridges through colour workshops for pupils with visual impairment
ATHENS JOURNAL OF EDUCATION. Vol. 4/4. Pag.327-338
ISSN:2241-7958.
Agrillo, F.; Aiello, P.; Zollo, I.; Pace, E. M.; Sibilio, M.
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Articolo in rivista
In-service teachers’ attitudes, concerns, efficacyand intentions to teach in inclusive classrooms: aninternational comparison of Australian and Italianteachers
EUROPEAN JOURNAL OF SPECIAL NEEDS EDUCATION. Pag.1-10
ISSN:0885-6257.
Sharma, Umesh; Aiello, Paola; Pace, ERIKA MARIE; Round, Penny; Subban, Pearl
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Articolo in rivista
A study on Italian teachers’ sentiments, attitudes and concerns towards inclusive education
CQIA RIVISTA. Vol. 20. Pag.10-24
ISSN:2039-4039.
Aiello, Paola; Sharma, Umesh; DI GENNARO, DIANA CARMELA; Dimitrov, Dimiter; Pace, ERIKA MARIE; Zollo, Iolanda; Sibilio, Maurizio
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Articolo in rivista
Attitudes and Teacher Efficacy among Italian and Austrian Teachers: a Comparative Study
FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. Vol. 1. Pag.269-282
ISSN:1973-4778.
Hecht, Petra; Aiello, Paola; Pace, ERIKA MARIE; Sibilio, Maurizio
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Articolo in rivista
A study on the perceptions and efficacy towards inclusive practices of teacher trainees
GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA. Vol. Anno X Numero 19. Pag.13-28
ISSN:2038-9744.
Aiello, P.; Pace, E. M.; Dimitrov, D. M.; Sibilio, M.
Versione online
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Monografia o trattato scientifico
SALUTOGENIC-ORIENTED APPROACHES FOR THE DEVELOPMENT OF INCLUSIVE SCHOOLS. NAPOLI GUIDA EDITORI
ISBN:9788868663544
Pace, Erika Marie
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Monografia o trattato scientifico
INSTILLING TEACHERS' WILLINGNESS TO FOSTER INCLUSIVE CLASSROOM PRACTICES: CAN SIMPLEXITY ADDRESS THIS COMPLEXITY?. LECCE PENSA EDITORE
ISBN:978-886152-237-4
Pace, Erika Marie
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2016
Abstract in Atti di convegno
Indagine sulle percezioni e sull’efficacia dei docenti in formazione verso un agire didattico inclusivo.
In: La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche Pag.109-110
Aiello, Paola; Pace, Erika Marie
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2016
Abstract in Atti di convegno
REFLECTIVE PRACTICES TO AUGMENT EFFICACY IN IMPLEMENTING INCLUSIVE PRACTICES AMONG PRESERVICE TEACHERS.
In: Libro de Actas del 4th International Congress of Educational Sciences and Development Pag.233-233
4th International Congress of Educational Sciences and Development
Santiago de Compostela (España) 23-25 giugno 2016.
Pace, Erika Marie; Aiello, Paola
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2016
Abstract in Atti di convegno
Building Vicarious Bridges through Colour Laboratories for Pupils with Visual Impairment.
In: Education Abstracts. Eighteenth Annual International Conference on Education. 16-19 May 2016, Athens, Greece Pag.28-28
ISBN:978-960-598-048-1
Agrillo, Filomena; Aiello, Paola; Zollo, Iolanda; Pace, ERIKA MARIE; Sibilio, Maurizio
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2016
Articolo in rivista
Indagine sulle percezioni del livello di efficacia dei docenti e sui loro atteggiamenti nei confronti dell’inclusione
L'INTEGRAZIONE SCOLASTICA E SOCIALE. Vol. 15 n.1. Pag.64-87
ISSN:1720-996X.
Aiello, Paola; Sharma, U.; Dimitrov, D. M.; DI GENNARO, DIANA CARMELA; Pace, ERIKA MARIE; Zollo, Iolanda; Sibilio, Maurizio
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2016
Articolo in rivista
Insegnare a leggere la mente. La realizzazione di un edugame per lo sviluppo delle abilità sociali in soggetti con Disturbo dello Spettro Autistico
GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA. Pag.87-103
ISSN:2038-9744.
Aiello, Paola; DI TORE, Stefano; Pace, ERIKA MARIE; Sibilio, Maurizio
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2016
Articolo in rivista
Deciding to act: Teachers’ willingness to implement inclusive practices
EDUCATION SCIENCES & SOCIETY. Pag.138-160
ISSN:2284-015X.
Pace, Erika Marie; Aiello, Paola
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2016
Articolo in rivista
Il ruolo dell'orientamento per la promozione dell'inclusione educativa e sociale
LLL. Vol. 12. Pag.14-28
ISSN:2279-9001.
Zollo, Iolanda; Pace, ERIKA MARIE; Agrillo, Filomena; Sibilio, Maurizio
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2016
Contributo in Atti di convegno
HOW INFLUENTIAL IS A CONTINUOUS PROFESSIONALDEVELOPMENT COURSE ON TEACHER EFFICACY, ATTITUDESAND CONCERNS TOWARDS THE IMPLEMENTATION OFINCLUSIVE CLASSROOM PRACTICES?.
In: Proceedings of ICERI 2016 Pag.1126-1132
ISBN:9788461758951
International Conference of Education, Research and Innovation
Seville (Spain) 14-16 novembre 2016
Pace, Erika Marie; Aiello, Paola
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2016
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
La Daily Life Therapy®. Un possibile approccio educativo inclusivo?.
In Autismo: un'altra prospettiva Pag.239-257 Aracne.
ISBN:978-88-548-9548-5
Zollo, Iolanda; Pace, ERIKA MARIE; Sibilio, Maurizio
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2015
Abstract in Atti di convegno
Reflecting on Simplex Properties and Principles to Face the Complexity of Inclusive Classrooms.
In: Seventeenth Annual International Conference on Education Pag.179-179
17th Annual International Conference Education
Athens (Greece) 18-21 maggio 2015
Pace, Erika Marie; Aiello, Paola
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2015
Articolo in rivista
Applying the Theory of Simplexity in Home Economics Education for the Acquisition of Transversal Competencies to Face Complexity
INTERNATIONAL JOURNAL OF LEARNING, TEACHING AND EDUCATIONAL RESEARCH. Pag.71-87
ISSN:1694-2116.
Pace, ERIKA MARIE; Aiello, Paola; Sibilio, Maurizio; Piscopo, Suzanne
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2015
Articolo in rivista
The impact of an international online accreditation system on pedagogical models and strategies in higher education
REM. Pag.1-9
ISSN:2037-0830.
Garista, Patrizia; Pace, ERIKA MARIE; Barry, Margaret; Contu, Paolo; Battel-Kirk, Barbara; Pocetta, Giancarlo
Digital Object Identifier (DOI): 10.1515/rem-2015-0006
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2015
Articolo in rivista
Inclusion and teacher education for specialneeds in Italy and Hungary
EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES. Pag.79-89
ISSN:2279-9605.
DI GENNARO, DIANA CARMELA; Pace, ERIKA MARIE; Ildikó, Koós; Aiello, Paola
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2015
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
L'evoluzione della formazione dei docenti in ambito motorio della scuola dell'infanzia e della scuola primaria..
In Didattica in Movimento Pag.167-180
ISBN:9788835038931
Pace, Erika Marie
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2015
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
Didattica Inclusiva.
In Formazione e Ricerca per una didattica inclusiva Pag.291-296
ISBN:9788891728296
Pace, ERIKA MARIE
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2015
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
Facing Complexity of Inclusive Classrooms through Reflection on Simplex Principles.
In ATHENS INSTITUTE FOR EDUCATION AND RESEARCH - ATINER ATINER's Conference Paper Series EDU2015-1634 Pag.3-14
Pace, ERIKA MARIE; Aiello, Paola
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2014
Articolo in rivista
Teacher capacity building through critical reflective practice for the promotion of inclusive education
PROBLEMS OF EDUCATION IN THE 21ST CENTURY. Pag.54-66
ISSN:1822-7864.
DI GENNARO, DIANA CARMELA; Pace, ERIKA MARIE; Zollo, Iolanda; Aiello, Paola
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2014
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
Civil Society in the Italian Reformed Healthcare System: A Role or Responsibility?.
In Istituto di ricerche sulla popolazione e le politiche sociali (IRPPS-CNR) IRPPS working paper series Pag.2-20 Roma Istituto di ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali del CNR.
ISSN:2240-7332.
Mangone, Emiliana; Pace, ERIKA MARIE
Versione online
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)