Pubblicazioni

GEMMA CAROTENUTO Pubblicazioni


2024
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
Mathematics Interpretative Tasks and Formative Assessment: A Digital Device for Teachers Training.
In G. Casalino, R. Di Fuccio, G. Fulantelli, P. Raviolo, P. C. Rivoltella, D. Taibi, G. A. Toto (Eds) Higher Education Learning Methodologies and Technologies Online Pag.274-292 Springer Cham.
Albano, Giovannina; Coppola, Cristina; Carotenuto, Gemma; Spadea, Marina
Digital Object Identifier (DOI): 10.1007/978-3-031-67351-1_19
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2023
Articolo in rivista
The role of peer-review workshops in prospective teacher training
EDUCATION SCIENCES & SOCIETY. Pag.188-203
ISSN:2038-9442.
Carotenuto, Gemma; Coppola , Cristina; Fiorentino, Michele; Montone, Antonella; Santi , George
Versione online
Digital Object Identifier (DOI): 10.3280/ess1-2023oa15307
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2022
Contributo in Atti di convegno
Quality of students’ explanations in describing multiplication algorithms: the case of Napier bones..
In: Proceedings of 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. J. Hodgen, E. Geraniou, G. Bolondi, & F. Ferretti (Eds.) Pag.1587-1594
ISBN:9791221025378
12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
Free University of Bozen-Bolzano February 2 – 5, 2022
Pacelli, Tiziana; Pellegrino, Cristina; Carotenuto, Gemma; Coppola, Cristina
Versione online
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2022
Contributo in Atti di convegno
Turning moments: the crossroads of the prospective secondary teachers' attitude towards math..
In: Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education Fernández, C., Llinares, S., Gutiérrez, A., & Planas, N. Vol.2, Pag.99-106
ISBN:978-84-1302-176-8
45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
Alicante, Spain luglio 2022
Carotenuto, Gemma; Coppola, Cristina; Di Martino, Pietro; Pacelli, Tiziana
Codice identificativo SCOPUS: 2-s2.0-85180631080
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2022
Contributo in Atti di convegno
Mathematics teachers’ creativity for fostering inclusion and preventing early school leaving..
In: J. Hodgen, E. Geraniou, G. Bolondi, & F. Ferretti (Eds.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). Free University of Bozen-Bolzano Pag.1768-1776
ISBN:9791221025378
12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.
Bozen-Bolzano (online) February 2 – 5, 2022
LO SAPIO, ROSALIA MARIA; Carotenuto, Gemma; Coppola, Cristina; Mellone, Maria
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2021
Articolo in rivista
Moving in Early Geometry Education. For the Learning of Mathematics
FOR THE LEARNING OF MATHEMATICS. Pag.30-36
ISSN:0228-0671.
Carotenuto, Gemma; Mellone, Maria; Spadea, Marina
Codice identificativo SCOPUS: 2-s2.0-85103886865
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2021
Articolo in rivista
Students’ suspension of sense making in problem solving
ZDM. Vol. 53. Pag.817-830
ISSN:1863-9690.
Carotenuto, G.; Di Martino, P.; Lemmi, M.
Digital Object Identifier (DOI): 10.1007/s11858-020-01215-0
Codice identificativo ISI: WOS:000611442900002
Codice identificativo SCOPUS: 2-s2.0-85099916492
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2021
Contributo in Atti di convegno
An informal mathematical education project aimed at contrasting early school leaving: Potential and criticality.
In: Proceedings of the Eleventh International Mathematics Education and Society Conference Tredition Vol.2, Pag.369-378
ISBN:9783347399105
Eleventh International Mathematics Education and Society Conference
Klagenfurt 24-29 settembre 2021
Carotenuto, Gemma
Versione online
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2020
Articolo in rivista
An informal mathematics education project to prevent early school drop-out|Un progetto di educazione matematica informale per prevenire la dispersione scolastica
MATEMATICA, CULTURA E SOCIETÀ. Vol. 5. Pag.157-172
ISSN:2499-751X.
Carotenuto, G.; Mellone, M.; Sabena, C.; Lattaro, P.
Codice identificativo SCOPUS: 2-s2.0-85125496935
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2020
Articolo in rivista
An experience of cultural transposition of El’konin-Davydov curriculum
EDUCATIONAL STUDIES IN MATHEMATICS. Pag.379-396
ISSN:1573-0816.
Mellone, Maria; Ramploud, Alessandro; Carotenuto, Gemma
Codice identificativo ISI: WOS:000520917500001
Codice identificativo SCOPUS: 2-s2.0-85082864820
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2020
Articolo in rivista
Mathematics teachers’ interpretative knowledge of students’ errors and non-standard reasoning
RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION. Vol. 22. Pag.154-167
ISSN:1754-0178.
Mellone, Maria; Miguel, Ribeiro; Jakobsen, Arne; Carotenuto, Gemma; Romano, Piera; Pacelli, Tiziana
Digital Object Identifier (DOI): 10.1080/14794802.2019.1710557
Codice identificativo ISI: WOS:000518577000001
Codice identificativo SCOPUS: 2-s2.0-85080874269
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2020
Articolo in rivista
Eliciting preschoolers’ number abilities using open, interactive environments
ZDM. Pag.779-791
ISSN:1863-9690.
Baccaglini‐frank, Anna; Carotenuto, Gemma; Sinclair, Nathalie
Versione online
Codice identificativo ISI: WOS:000516073900001
Codice identificativo SCOPUS: 2-s2.0-85079447869
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2019
Articolo in rivista
Sviluppare conoscenze interpretative in ambito algebrico nei futuri insegnanti
L'INSEGNAMENTO DELLA MATEMATICA E DELLE SCIENZE INTEGRATE. Vol. 42. Pag.369-390
ISSN:1123-7570.
Carotenuto, Gemma
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2019
Contributo in Atti di convegno
Sensous cognition per leggere un’esperienza motoria di linee nella scuola dell’infanzia.
In: Didattica della matematica e professionalità docente Bologna Pitagora Pag.1-4
ISBN:9788837121105
Didattica della matematica e professionalità docente
Castel San Pietro Terme 8-10 novembre 2019
Carotenuto, Gemma; Spadea, Marina; Mellone, Maria
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2019
Contributo in Atti di convegno
Cultural Transposition and Hybrid Lesson Study.
In: Proceedings of the PME and Yandex Russian conference: Technology and Psychology for Mathematics Education Mosca HSE Publishing House Pag.255-255
ISBN:9785759820390
PME and Yandex Russian conference: Technology and Psychology for Mathematics Education
Mosca 18-21 marzo 2019
Mellone, Maria; Ramploud, Alessandro; Miguel, Ribeiro; Carotenuto, Gemma
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2019
Contributo in Atti di convegno
Educazione matematica informale: un’esperienza nel quartiere di Scampia a Napoli.
In: Conferenze e seminari dell’Associazione Subalpina Mathesis 2018-2019 L’ARTISTICA EDITRICE Pag.193-211
ISBN:9788873204169
Conferenze e Seminari dell’Associazione Subalpina Mathesis 2018-2019
Torino 8 novembre 2018 - 9 maggio 2019
Carotenuto, Gemma; Manzone, Daniele; Sabena, Cristina
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2019
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
Risorse narrative per educare alla razionalità: una sperimentazione nella scuola secondaria di primo grado..
In F. Morselli, G. Rosolini & C. Toffalori Educare alla razionalità. Tra logica e didattica della matematica Pag.369-385 Unione Matematica Italiana.
ISBN:8896336295
Carotenuto, Gemma; Coppola, Cristina; Tortora, Roberto
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2019
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
Insegnare e apprendere nel terzo millennio.
In Didattica generale per il corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria Pag.191-205 Pisa Casa editrice ETS.
Carotenuto, Gemma; Di Bernardo, Rosa; DI MARTINO, Pietro
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2019
Poster
Informal Mathematical education contexts to prevent the school drop-out.
In: Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics EducationVol.4, Pag.163-163
ISBN:9780639821566
43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
Pretoria, South Africa 7-12 luglio 2019
Mellone, Maria; Sabena, Cristina; Carotenuto, Gemma; Gagliano, Miriana; Bisogni, Christian; LO SAPIO, ROSALIA MARIA
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2018
Articolo in rivista
Flipped classroom per la formazione insegnanti: una ricerca sulla percezione degli studenti
DIDATTICA DELLA MATEMATICA. Pag.7-34
ISSN:2504-5210.
Carotenuto, Gemma; Sbaragli, Silvia
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2018
Contributo in Atti di convegno
Interpretare le risposte degli allievi: sfida e risorsa irrinunciabile per promuovere un apprendimento attivo della matematica.
In: La didattica della matematica, strumento concreto in aula Bologna Pitagora Pag.1-2
ISBN:9788837121006
La didattica della matematica, strumento concreto in aula, Convegno nazionale Incontri con la matematica 32
Castel San Pietro Terme 16-18 novembre 2018
Carotenuto, Gemma; Di Bernardo, Rosa; Mellone, Maria
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2018
Contributo in Atti di convegno
Algebraic thinking among graphical representations and algebraic symbols.
In: Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education Umea Bergqvist, E., Osterholm, M., Granberg, C., Supter, L Vol.1, Pag.247-254
ISBN:9789176019023
42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
Umea, Svezia 3-7 luglio 2018
Carotenuto, Gemma; Mellone, Maria; Di Bernardo, Rosa; Punzo, Colomba
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2018
Contributo in Atti di convegno
Mathematical induction at the tertiary level: looking behind apparences..
In: Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education Umea Bergqvist, E., Österholm, M., Granberg, C., & Sumpter, L. Vol.2, Pag.219-226
ISBN:978-91-7601-903-0
Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
Umea, Sweden luglio 2018
Carotenuto, G.; Coppola, C.; Di Martino, P.
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Articolo in rivista
La progettazione a ritroso di un percorso didattico di geometria. Un esempio nel contesto della formazione insegnanti del settore primario
ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE. Pag.146-173
ISSN:2038-1034.
Carotenuto, Gemma; Sbaragli, Silvia; Castoldi, Mario
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Articolo in rivista
Teachers’ Interpretative Knowledge on Early Algebra
CADERNOS DE PESQUISA. Pag.208-222
ISSN:2178-2229.
Di Bernardo, Rosa; Carotenuto, Gemma; Mellone, Maria; Ribeiro, Miguel
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Articolo in rivista
Handmade density sets
THE JOURNAL OF SYMBOLIC LOGIC. Pag.208-223
ISSN:0022-4812.
Carotenuto, Gemma
Codice identificativo ISI: WOS:000397110700012
Codice identificativo SCOPUS: 2-s2.0-85015841068
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Contributo in Atti di convegno
Educating to rationality in a narrative context: an experimentation.
In: Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education Dublin DCU Institute of Education & ERME Pag.1252-1259
ISBN:978-1-873769-73-7
Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
Dublin, Ireland February 1 – 5, 2017
Carotenuto, G.; Coppola, C.; Tortora, Roberto
Codice identificativo ISI: WOS:000467053301079
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Contributo in Atti di convegno
Indovinelli linguistici: un’occasione didattica per riflettere sulla interazione tra pensiero narrativo e pensiero scientifico.
In: Matematica, didattica e scuola: fra ricerca e prassi quotidiana Bologna Pitagora Pag.1-2
ISBN:9788837119362
31° Convegno nazionale Incontri con la Matematica-“Matematica, Didattica e Scuola: fra ricerca e prassi quotidiana”.
Castel San Pietro Terme (BO) 10-12 novembre 2017
Carotenuto, Gemma; Coppola, Cristina
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Contributo in volume (Capitolo o Saggio)
Studio di caso 1: Geometria.
In Rapporto interdipartimentale dell’Asse 8 Pag.67-87 Locarno Scuola Universitaria Professionale della Svizzera Italiana - Dipartimento Formazione e Apprendimento.
ISBN:9788885585058
Carotenuto, Gemma; Casamassa, Romina; Sbaragli, S.
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2017
Curatela
Curatore/i di Flipped classroom come approccio per lo sviluppo di competenze. Di Sbaragli, Silvia; Carotenuto, Gemma; Castelli, Luciana Locarno Scuola Universitaria Professionale della Svizzera Italiana - Dipartimento Formazione e Apprendimento
ISBN:9788885585058
Sbaragli, Silvia; Carotenuto, Gemma; Castelli, Luciana
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2016
Contributo in Atti di convegno
Lightface Π03-completeness of density sets under effective wadge reducibility.
In: Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) GEWERBESTRASSE 11, CHAM, CH-6330, SWITZERLAND Springer Verlag Pag.234-239
ISBN:9783319401881
12th Conference on Computability in Europe, CiE 2016
Paris 2016
Carotenuto, Gemma; Nies, Andre
Digital Object Identifier (DOI): 10.1007/978-3-319-40189-8_24
Codice identificativo ISI: WOS:000389414700024
Codice identificativo SCOPUS: 2-s2.0-84976628423
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2016
Poster
Numero Ergo Sum: a Proposal for the Improvement of Representation Capability.
In: Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education Pag.1-1
Capone, Roberto; Carotenuto, Gemma; Coppola, Cristina; DEL REGNO, Flora; Lombardi, Laura; Pacelli, Tiziana; Tortoriello, FRANCESCO SAVERIO
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2015
Abstract in Atti di convegno
On the topological complexity of the density sets of the real line.
In: Book of Abstracts of Logic Colloquium 2015, Annual European Summer Meeting of the Association for Symbolic Logic Pag.729-729
Logic Colloquium 2015, Annual European Summer Meeting of the Association for Symbolic Logic
Helsinki 3-8 agosto 2015
Carotenuto, Gemma
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2015
Abstract in Atti di convegno
Sulla complessità topologica degli insiemi di densità della retta reale.
In: Atti Preliminari del XX Congresso UMI Pag.1-1
XX Congresso UMI
Siena 7-12 settembre 2015
Carotenuto, Gemma
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)
2013
Articolo in rivista
Bilattices for deductions in multi-valued logic
INTERNATIONAL JOURNAL OF APPROXIMATE REASONING. Vol. 54. Pag.1066-1086
ISSN:0888-613X.
Carotenuto, Gemma; Gerla, Giangiacomo
Codice identificativo ISI: WOS:000321806700008
Codice identificativo SCOPUS: 2-s2.0-84879604719
Visualizza sul Database dei Prodotti (IRIS)