Filippo FIMIANI | Programma Estetica e Teorie delle immagini 2020/2021
Filippo FIMIANI Programma Estetica e Teorie delle immagini 2020/2021
Generalità: FILIPPO FIMIANI
Anno Accademico dell'offerta: 2020/2021
Corso di Studi: Laurea triennale in Scienze della Comunicazione
Attività Didattica: ESTETICA E TEORIE DELLE IMMAGINI (9 CFU = 60 ORE)
OBIETTIVI FORMATIVI
Scopo dell’insegnamento è fornire elementi e strumenti indispensabili per l’apprendimento dei temi e delle categorie principali dell’estetica e le teorie delle immagini, con particolare riguardo alle pratiche delle arti e alle produzioni mediali specifiche o rimediate e diffuse. Lo studente sarà in grado di orientarsi con consapevolezza nel dibattitto contemporaneo su immagini e immaginari, apparati tecnologici e apparenze sociali, nonché di verificare creativamente conoscenze e capacità critiche proponendo e discutendo, durante il corso, elaborati intermediali e testuali.
PREREQUISITI
Sono auspicabili nozioni di semiotica, storia dell’estetica e dell’arte moderna e contemporanea, del cinema e dei media.
CONTENUTI DEL CORSO
Maniere di fare. Estetica della vita ordinaria, estetizzazione, artificazione
L’estetica riguarda innanzitutto l’aisthesis, i sensi e la sensibilità, le esperienze sensibili e corporee, non ristrette al “mondo dell’arte” ma condivise nel “mondo della vita” quotidiana e nel campo dell’artisticità e dell’artificazione in generale. Il corso prenderà in esame inedite fabbricazioni, trasmissioni e fruizioni di comportamenti, gesti e azioni estetiche: non più circoscritte alle opere d’arte e ai loro siti istituzionali di fruizione, ma realizzate e sentite da ciascuno di noi nella vita ordinaria e nei luoghi pubblici e privati, facendo mille cose e usando mille oggetti, nonché fotografate, filmate, insomma prodotte e partecipate attraverso i media e gli strumenti di comunicazione oggi onnipresenti e pervasivi, tali esperienze della vita ordinaria realizzano e richiedono una particolare attenzione. Il corso indagherà le maniere di fare e le pratiche che, più o meno avvertite o abituali, tematizzate o subite, cadenzano e caratterizzano i nostri comportamenti, i nostri gusti e consumi, finalmente le nostre identità sociali, nella vita di ogni giorno, dal camminare nelle nostre città alla cura del corpo, dal cibo alla moda, dagli oggetti d’uso comune al design degli smartphone.
Grazie ai molti materiali testuali – letterari, teorici e critici – e iconici – artistici e non, cinematografici e filmici, documentari, etc. –, che saranno presentati e discussi, ma grazie anche alle verifiche pratiche e creative con gli studenti corsisti durante un workshop ad hoc, il corso aspira a fornire gli elementi e gli strumenti utili alla comprensione del dibattitto estetologico contemporaneo sulla vita ordinaria di un’umanità orfana del sublime ma non della bellezza e dell’emancipazione critica.
METODI DIDATTICI
Lezioni teoriche ed esercitazioni pratiche.
MODALITÀ DI VERIFICA DELL'APPRENDIMENTO
Costanti verifiche intercorso, di gruppo e individuali, e la realizzazione di un prodotto audiovisivo. Esame con voti finale.
TESTI DI RIFERIMENTO
Corsisti partecipanti al workshop e tesina
- Elisabetta DI STEFANO, Che cos’è l’estetica quotidiana, Carocci 2017
- Michel DE CERTEAU, L’invenzione del quotidiano, Edizioni Lavoro 2001 [1990], Premessa, capp.3, 7, pp.3-24, 63-84, 143-168
- Roberta SHAPIRO, Nathalie HEINICH, When is Artification?, in «Contemporay Aesthetics», Special Issue, 4, 2012
https://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=639
- Imanuel SHIPPER, From flâneur to co-producer: The performative spectator, in Martina Leeker, Imanuel Schipper, Timon Beyes (eds.), Performing the Digital. Performativity and Performance Studies in Digital Cultures, transcript Verlag 2017, pp.191-209
I non corsisti, oltre i testi su indicati, a scelta 2 tra
- Giovanni MATTEUCCI, The Aesthetic as a Matter of Practices: Form of Life in Everydayness and Art, «Comprendre», 8(2), 2016, pp. 9-28
https://core.ac.uk/download/pdf/83004024.pdf
- Pentti MÄÄTTÄNEN, Aesthetics of Movement and Everyday Aesthetics, in «Contemporay Aesthetics», Special Issue, 1, 2005
https://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=347
- Yuriko SAITO, Everyday Aesthetics and Artification, in «Contemporay Aesthetics», Special Issue, 4, 2012
https://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=640
TESTI DI RIFERIMENTO L’ESAME DA 6CFU
Corsisti e partecipanti al workshop
- Elisabetta DI STEFANO, Che cos’è l’estetica quotidiana, Carocci 2017
- Michel DE CERTEAU, L’invenzione del quotidiano, Edizioni Lavoro 2001 [1990], capp.3, 7, pp.63-84, 143-168
Non corsisti ed ERASMUS, inoltre, a scelta anche 1 tra
- Roberta SHAPIRO, Nathalie HEINICH, When is Artification?, in «Contemporay Aesthetics», Special Issue, 4, 2012
https://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=639
- Yuriko SAITO, Everyday Aesthetics and Artification, in «Contemporay Aesthetics», Special Issue, 4, 2012
https://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=640
- Imanuel SHIPPER, From flâneur to co-producer: The performative spectator, in Martina Leeker, Imanuel Schipper, Timon Beyes (eds.), Performing the Digital. Performativity and Performance Studies in Digital Cultures, transcript Verlag 2017, pp.191-209
Generalities: FILIPPO FIMIANI
Academic Year: 2020/2021
Study Class: Three-year Degree Communication Sciences
Teaching Activity: AESTETICS AND IMAGES THEORY (9 CFU = 60 HOURS)
EDUCATIONAL GOALS
First educational goal is to provide the necessary elements and tools to learning of the main themes and categories of the aesthetics and the image theories, with particular regard to the arts and the media, specific ones or re-medied into new devices and the social expanded field. The student will be able to orient himself with intelligence in the contemporary debate about images and imagery, technological apparatus and social appearances, as well as to verify his know-how and critical skills creatively, actually proposing and discussing an inter-medial product or a paper.
PRE-REQUIREMENTS
Would be desirable notions of semiotics, aesthetics, modern and contemporary art history, history of cinema and media.
CLASS CONTENTS
Manners of making. Aesthetics of ordinary life, aestheticization, artification
Aesthetics primarily concern the aisthesis, i.e. the senses and the sensitivity, the bodily experiences not restricted to the "world of art" but felt and shared in the daily "world of life" and in the field of the artify and aesthetication in general. The course will examine unexpected or routineers fabrications, transmissions and fruition of behaviors, gestures and aesthetic actions: no longer limited to works of art and their institutional sites, but created and felt by each of us in ordinary life and in public and privates, i.e. secrets places, doing a thousand things and using a thousand objects, as well as photographed, filmed, in short produced and participated through the media and communication tools omnipresent and pervasive in our agendas, these experiences of ordinary life realize and require particular attention. The course will investigate the ways of making and the aesthetic practices that, more or less perceived or habitual, themed or suffered, mark and characterize our behaviors and routines, our tastes and consumption, finally our social identities, from walking in our cities to body care, from food to fashion, from everyday objects to smartphone design.
Thanks to the many textual materials - literary, theoretical and critical - and iconic - artistic and non-artistic, cinematographic and filmic, documentaries, etc. -, which will be presented and discussed, but thanks also by the practical and creative checks with the students during an ad hoc workshop, the course aims to provide the elements and tools useful for understanding the contemporary aesthetic debate on the ordinary life of a humanity orphan of the sublime but not of beauty and of critical self-emancipation.
TEACHING METHODS
Theoretical and methodological lessons and practical exercises.
HOW TO VERIFY LEARNING
Constant checks, group and individual, and the creation of an audiovisual product.
REFERENCES TEXTS FOR 9CFU
Students who attend classes and participate in the workshop
- Elisabetta DI STEFANO, Che cos’è l’estetica quotidiana, Carocci 2017
- Michel DE CERTEAU, The Practice of Everyday Life, California UP 2002, General introduction, Chap.3, 7, pp. 10-21, 47-59, 102-118
- Roberta SHAPIRO, Nathalie HEINICH, When is Artification?, in «Contemporay Aesthetics», Special Issue, 4, 2012
https://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=639
- Imanuel SHIPPER, From flâneur to co-producer: The performative spectator, in Martina Leeker, Imanuel Schipper, Timon Beyes (eds.), Performing the Digital. Performativity and Performance Studies in Digital Cultures, transcript Verlag 2017, pp.191-209
Students who do not attend classes, in addition to texts listed above, choose 2 between
- Giovanni MATTEUCCI, The Aesthetic as a Matter of Practices: Form of Life in Everydayness and Art, «Comprendre», 8(2), 2016, pp. 9-28
https://core.ac.uk/download/pdf/83004024.pdf
- Pentti MÄÄTTÄNEN, Aesthetics of Movement and Everyday Aesthetics, in «Contemporay Aesthetics», Special Issue, 1, 2005
https://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=347
- Yuriko SAITO, Everyday Aesthetics and Artification, in «Contemporay Aesthetics», Special Issue, 4, 2012
https://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=640
REFERENCE TEXTS FOR 6CFUStudents who attend classes and participate in the workshop
- Elisabetta DI STEFANO, Che cos’è l’estetica quotidiana, Carocci 2017
- Michel DE CERTEAU, The Practice of Everyday Life, California UP 2002, Chap.3, 7, pp.47-59, 102-118
Students who do not attend classes, or ERASMUS, in addition to texts listed above, choose 1 between
- Roberta SHAPIRO, Nathalie HEINICH, When is Artification?, in «Contemporay Aesthetics», Special Issue, 4, 2012
https://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=639
- Yuriko SAITO, Everyday Aesthetics and Artification, in «Contemporay Aesthetics», Special Issue, 4, 2012
https://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=640
- Imanuel SHIPPER, From flâneur to co-producer: The performative spectator, in Martina Leeker, Imanuel Schipper, Timon Beyes (eds.), Performing the Digital. Performativity and Performance Studies in Digital Cultures, transcript Verlag 2017, pp.191-209