Programma Estetica e Culture visuali 2020/2021

Filippo FIMIANI Programma Estetica e Culture visuali 2020/2021

Generalità: FILIPPO FIMIANI

Anno Accademico dell'offerta: 2020/2021

Corso di Studi: Laurea magistrale in Corporate Communication e Media

Attività Didattica: ESTETICA E CULTURA VISUALE (9 CFU = 60 ORE)

OBIETTIVI FORMATIVI

Scopo dell’insegnamento è perfezionare gli strumenti interdisciplinari utili alla comprensione dell'estetica e della cultura visuale contemporanee. Lo studente dovrà essere in grado si leggere criticamente le immagini, fisse e in movimento, come media capaci di attivare esperienze simboliche, abitudini, azioni, credenze e sentimenti caratterizzanti la nostra vita quotidiana e la società della comunicazione.

PREREQUISITI

Sono auspicabili nozioni di semiotica, storia dell’estetica e dell’arte moderna e contemporanea, storia del cinema e dei media.

CONTENUTI DEL CORSO

Look at me! Un’introduzione alla cultura visuale

Il corso fornirà agli studenti una ricostruzione storica e tematica delle principali teorie e scuole e delle varie metodologie e interpretazioni degli studi di “cultura visuale” contemporanei e del loro impatto sulle scienze umane e sociali e della comunicazione. La natura interdisciplinare del metodo dipende dalla natura impura del suo oggetto: ciò che chiamiamo "immagine", è un risultato precario e una possibilità per un possibile processo di inter-, ri- e pre-mediazione. Questo processo non è astratto e neutro, non può essere descritto in termini generali, sovratemporali e sovrastorici, ma è sempre sensibile e si incarna sempre in una storia e in una cultura, in una società e in un'economia, in un'ideologia che distribuisce distinzioni e istituzioni, inclusioni ed esclusioni, partecipazioni e discriminazioni, identità e differenze. Ogni immagine, come ogni soggettività o Sé, non è mai sola: sia materiale e mediale, reale e pubblico, o mentale o psicologica, immaginaria e intima, un'immagine, come un individuo, è una moltitudine, un multiverso, costruito e regolato in diversi contesti di fruizione ed esperienze, sempre collocati in un rapporto sensibile culturalmente connotato - non solo specifico, operativo e strumentale, ma anche aperto, plurale e polemico - con istituzioni e dispositivi, corpi e discorsi, esperienze e saperi. Di questa convivenza di elementi eterogenei e conflittuali nei processi di soggettivazione devono essere comprese le origini, le ragioni e le cause, gli effetti di senso e gli affetti emotivi in un particolare momento storico-culturale. Il corso illustrerà alcuni esempi paradigmatici e fornirà le principali coordinate metodologiche per avvicinarsi alla complessità iconica contemporanea e permetterà allo studente di interpretarla, sperimentarla e testarla in prima persona e in gruppi di lavoro durante le attività di verifica previste.

METODI DIDATTICI

Lezioni teoriche ed esercitazioni pratiche.

MODALITÀ DI VERIFICA DELL'APPRENDIMENTO

Costanti verifiche intercorso, di gruppo e individuali, e la realizzazione di un prodotto audiovisivo. Esame finale orale con voti.

TESTI DI RIFERIMENTO 9CFU

Corsisti e partecipanti al workshop

  • Andrea PINOTTI, Antonio SOMAINI, Cultura visuale. Immagini sguardi media dispositivi, Einaudi, 2016, capitoli III, IV, V, VI, pp.107-231, 240-256
  • William John Thomas MITCHELL, «Quattro concetti fondamentali della scienza delle immagini», in Id., Scienza delle immagini. Iconologia, cultura visuale ed estetica dei media, Johan & Levi, 2018, pp.25-32, «Estetica dei media», ibid., pp.119-130
  • Joan FONTCUBERTA, La furia delle immagini. Note sulla postfotografia, Einaudi, 2018, capp.V, XII, XIV, pp.31-46, 141-154, pp.163-182
  • André GUNTHERT, L’immagine condivisa, La fotografia digitale, Contrasto edizioni, 2016, capp. 5, 6, 7, 11, 12, pp.71-112, 135-174.
  • Max SCHLESER, Connecting through Mobile Autobiographies: Self-Reflexive Mobile Filmmaking, Self-Representation, and Selfies, in Marsha Berry, Max Schleser (eds.), Mobile Media Making in an Age of Smartphones, Palgrave Macmillan, 2014, pp.148-158

Non corsisti: oltre i tesi indicati

  • William John Thomas MITCHELL, «Realismo e immagine digitale», in Id., Scienza delle immagini. Iconologia, cultura visuale ed estetica dei media, Johan & Levi, 2018, pp.59-74
  • William John Thomas MITCHELL, Mark B.N. HANSEN (eds.), Critical Terms for Media Studies, University of Chicago Press, 2010, cap. «Art», pp.44-87
  • Jay David BOLTER, Remediation, in Wolfgang Donsbach (ed.), International Encyclopedia of Communication, vol.6, Blackwell Publishing 2008, pp.4182-4184

https://www.ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/3146

  • Hito STEYERL, In Defense of the Poor Image, «E-Flux Journal», 10/11 (2009), pp. 1-9

http://www.e-flux.com/journal/in-defense-of-the-poor-image/

  • Joaquin Zerené HARCHA, Paula Cardoso PEREIRA, Revolutions of Resolution, «Triple-C», 12/1 (2014), pp. 315-327: https://www.triple-c.at/index.php/tripleC/article/view/510
  • Paul FROSH, The Gestural Image: The Selfie, Photography Theory, and Kinesthetic Sociability, in «International Journal of Communication», 9, 2015

https://www.ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/3146

  • Julia ECKEL, Jens RUCHATZ, and Sabine WIRTH, The Selfie as Image (and) Practice: Approaching Digital Self-Photography, in Id. (eds.), Exploring the SelfieHistorical, Theoretical, and Analytical Approaches to Digital Self-Photography, Palgrave Macmillan, 2018,1-23

TESTI DI RIFERIMENTO 6CFU, ERASMUS

  • Andrea PINOTTI, Antonio SOMAINI, Cultura visuale. Immagini sguardi media dispositivi, Einaudi, 2016, capitoli III, IV, V, VI, pp.107-231, 240-256
  • André GUNTHERT, L’immagine condivisa, La fotografia digitale, Contrasto edizioni, 2016, capp.6, 7, 11, 12, pp.81-112, 135-174.

Non corsisti, oltre i testi indicati

  • Joan FONTCUBERTA, La furia delle immagini. Note sulla postfotografia, Einaudi, 2018, capp.V, XII, XIV, pp.31-46, 141-154, pp.163-182
  • Jay David BOLTER, Remediation, in Wolfgang Donsbach (ed.), International Encyclopedia of Communication, vol.6, Blackwell Publishing 2008, pp.4182-4184
  • Paul FROSH, The Gestural Image: The Selfie, Photography Theory, and Kinesthetic Sociability, in «International Journal of Communication», 9, 2015

https://www.ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/3146

  • Julia ECKEL, Jens RUCHATZ, and Sabine WIRTH, The Selfie as Image (and) Practice: Approaching Digital Self-Photography, in Id. (eds.), Exploring the SelfieHistorical, Theoretical, and Analytical Approaches to Digital Self-Photography, Palgrave Macmillan, 2018,1-23

Generalities: FILIPPO FIMIANI

Academic Year: 2020/2021

Study Class: Master Corporate Communication and Media

Teaching Activity: AESTHETICS AND VISUAL CULTURE (9 CFU = 60 HOURS)

Educational goals

The educational purpose is twofold: to provide the methodological and hermeneutical tools to understanding of the contemporary "visual culture"; to introduce and allow an analysis of the images, the viewing devices and new spectatorship’s figures living our times. They will be introduced the key coordinates of this iconic and media landscape, always historically determined and technically changeable; they will discuss the dynamics involved by the material and the symbolic production of images, everyday more and more pervasive and invasive, performing in contexts and very different places. The student has to acquire an appropriate and up to date interdisciplinary knowledge to interpret the images as matter of an incessant process of remediation and pre-mediation, that he can experiment during verification activities provided by the course itself.

Pre-Requirements

Would be desirable notions of semiotics, aesthetics, modern and contemporary art history, history of cinema and media.

Class Contents

Look at me! Visual culture, an introduction

The course will have a strong interdisciplinary attitude. It will to capitalize on the tools of various disciplines –aesthetics, semiotics, anthropological and sociological studies, art history, mediology, cultural studies– to question the effects and the affects caused by the contemporary images and their proliferating and multiple symbolic and material productions, and their multiple uses and experiences. The interdisciplinary nature of the method depends on the impure nature of its object: what we call "image", ie “Self-image”, it is a precarious result and a chance for a possible process of inter-, re-, and even pre-mediation. This process is not abstract and neutral, cannot be described in general terms, supratemporal and supra-historical, but it is always sensitive and it is always embodied in a story and culture, in a society and economy, in an ideology that distribute distinctions and institutions, inclusions and exclusions, shares and discrimination. Each image, as each Self, is never alone: whether material and medial, real and public, ie Picture, or mental or psychological, imaginary and intimate, ie Image, an image or a Self is a multitude, a multiversum, constructed and regulated in different contexts of use and experiences, always located in a sensitive relationship culturally connoted –not only specific, operational and instrumental, but also open, plural and controversy– with institutions and devices, bodies and speeches, experiences and knowledge. Of this coexistence of heterogeneous and conflicting elements must be understood the origins, reasons and causes, and the meaning effects and the emotional affects in a particular historical-cultural moment of a process of subjectivation and Self-making. The course will illustrate a few of paradigmatic examples and provide the main methodological coordinates to approach this iconic complexity.

TEACHING METHODS

Theoretical and methodological lessons and practical exercises.

HOW TO VERIFY LEARNING

Constant checks, group and individual, and the creation of an audiovisual product/ a paper.

REFERENCES TEXTS FOR 9CFU

Students who attend classes and participate in the workshop

  • Andrea PINOTTI, Antonio SOMAINI, Cultura visuale. Immagini sguardi media dispositivi, Einaudi, 2016, capitoli III, IV, V, VI, pp.107-231, 240-256
  • William John Thomas MITCHELL, «Quattro concetti fondamentali della scienza delle immagini», in Id., Scienza delle immagini. Iconologia, cultura visuale ed estetica dei media, Johan & Levi, 2018, pp.25-32, «Estetica dei media», ibid., pp.119-130
  • Joan FONTCUBERTA, La furia delle immagini. Note sulla postfotografia, Einaudi, 2018, capp.V, XII, XIV, pp.31-46, 141-154, pp.163-182
  • André GUNTHERT, L’immagine condivisa, La fotografia digitale, Contrasto edizioni, 2016, capp. 5, 6, 7, 11, 12, pp.71-112, 135-174.
  • Max SCHLESER, Connecting through Mobile Autobiographies: Self-Reflexive Mobile Filmmaking, Self-Representation, and Selfies, in Marsha Berry, Max Schleser (eds.), Mobile Media Making in an Age of Smartphones, Palgrave Macmillan, 2014, pp.148-158

Students who do not attend classes, in addition to texts listed above

  • William John Thomas MITCHELL, «Realismo e immagine digitale», in Id., Scienza delle immagini. Iconologia, cultura visuale ed estetica dei media, Scienza delle immagini. Iconologia, cultura visuale ed estetica dei media, Johan & Levi, 2018, pp.59-74
  • William John Thomas MITCHELL, Mark B.N. HANSEN (eds.), Critical Terms for Media Studies, University of Chicago Press, 2010, «Art», pp.44-87
  • Jay David BOLTER, Remediation, in Wolfgang Donsbach (ed.), International Encyclopedia of Communication, vol.6, Blackwell Publishing 2008, pp.4182-4184

https://www.ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/3146

  • Hito STEYERL, In Defense of the Poor Image, «E-Flux Journal», 10/11 (2009), pp. 1-9

http://www.e-flux.com/journal/in-defense-of-the-poor-image/

  • Joaquin Zerené HARCHA, Paula Cardoso PEREIRA, Revolutions of Resolution, «Triple-C», 12/1 (2014), pp. 315-327: https://www.triple-c.at/index.php/tripleC/article/view/510
  • Paul FROSH, The Gestural Image: The Selfie, Photography Theory, and Kinesthetic Sociability, in «International Journal of Communication», 9, 2015

https://www.ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/3146

  • Julia ECKEL, Jens RUCHATZ, and Sabine WIRTH, The Selfie as Image (and) Practice: Approaching Digital Self-Photography, in Id. (eds.), Exploring the Selfie: Historical, Theoretical, and Analytical Approaches to Digital Self-Photography, Palgrave Macmillan, 2018,1-23

REFERENCES TEXTS FOR 6CFU, OR ERASMUS

Students who attend classes and participate in the workshop

  • Andrea PINOTTI, Antonio SOMAINI, Cultura visuale. Immagini sguardi media dispositivi, Einaudi, 2016, capitoli III, IV, V, VI, pp.107-231, 240-256
  • André GUNTHERT, L’immagine condivisa, La fotografia digitale, Roma, Contrasto edizioni, 2016, capp. 6, 7, 11, 12, pp.81-112, 135-174.

Students who do not attend classes, in addition to texts listed above

  • Joan FONTCUBERTA, La furia delle immagini. Note sulla postfotografia, Einaudi, 2018, capp.V, XII, XIV, pp.31-46, 141-154, pp.163-182
  • Jay David BOLTER, Remediation, in Wolfgang Donsbach (ed.), International Encyclopedia of Communication, vol.6, Blackwell Publishing 2008, pp.4182-4184
  • Paul FROSH, The Gestural Image: The Selfie, Photography Theory, and Kinesthetic Sociability, in «International Journal of Communication», 9, 2015

https://www.ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/3146

  • Julia ECKEL, Jens RUCHATZ, and Sabine WIRTH, The Selfie as Image (and) Practice: Approaching Digital Self-Photography, in Id. (eds.), Exploring the Selfie Historical, Theoretical, and Analytical Approaches to Digital Self-Photography, Palgrave Macmillan, 2018,1-23